Een speelvogeldag

Vooropvang (8u-9u)

Om 8u00 sta je klaar om ouders en kinderen te ontvangen, te spelen, … Maandag ben je aanwezig om 7u45 zodat alles je uitgelegd kan worden en je de weg kan zoeken.

Aandachtspunten:
  • Speelvogeltrui/tshirt aan
  • Ruimte speelklaar maken
    • Stoelen van de tafels
    • Spelletjes klaarzetten
    • Maak het aantrekkelijk voor kinderen om binnen te komen en zodat ze meteen iets vinden om mee te spelen.
  • Materiaal klaarzetten voor je activiteiten
  • Taakverdeling bekijken en uitvoeren
Onthaal

Je staat aan het onthaal. Dat wil zeggen dat je iedereen warm verwelkomt. Wees enthousiast en begroet mensen. Vraag op een leuke vriendelijke manier de naam van het kind en duidt aan op de lijst. Heb je een probleem of twijfel je? Ga naar je verantwoordelijke! Het correct invullen van deze lijsten is enorm belangrijk voor de latere verwerking van betalingen van ouders. Geef het kind een naamsticker en kleef op de tshirt. Begeleid het kind en de ouder naar de plaats waar ze de rugzakken kunnen wegzetten. Wandel even mee en doe een babbeltje, stel ze op hun gemak. Alles weggezet? Dat kunnen we gaan spelen. Laat zien wat ze allemaal al kunnen doen en zorg ervoor dat het kind gestart geraakt. Gaat dit moeilijk? Vang het kind op of roep de hulp in van een andere monitor.

Vrije tafels vooropvang

In het algemeen draaiboek vind je leuke ideetjes. Jij zorgt ervoor dat kinderen al enkele toffe dingen kunnen doen tijdens de vooropvang. Zorg voor zelfstandige activiteiten (kleuren, strijkparelen, …) en ga daarnaast actiever aan de slag door een activiteit te begeleiden en speel mee met de kinderen. Have fun en je zal zien dat er zo heel wat kinderen meteen op hun gemak zijn en graag de dag willen starten. Zorg voor echte ijsbrekers!

Verzamelen en kring (9u)

Verzamel de kinderen! We hebben een kampdans die je kan afspelen en dansen (Youtube: Kampdans De Speelvogels – De Pasapas). Laat de muziek spelen, ruim op en dans. Als de dans afgerond is verwacht je dat iedereen op de mat zit of naar de juf van zijn groep gaat. (Vertel hen dat duidelijk)

Beslis op voorhand met de andere monitoren of je de kring met alle groepen samen doet of per groep. Naargelang de locatie, het aantal kinderen en het thema zal je een andere keuze maken.

Even kennismaken met elkaar de kinderen en het thema introduceren.
Zorg voor een fijn moment waar iedereen zich meteen thuis voelt. De kringmomenten staan beschreven in het algemeen draaiboekje.

  1. Kringactiviteit zoals in het algemeen draaiboek
  2. Voorstelling monitoren: Maak er iets tof van in het thema
  3. Samen naar toilet (groen en oranje): Maak er iets tof van in het thema
  4. Hoe werkt het bij De Speelvogels?
    Bv.: Je kan nu kiezen uit activiteitjes en daarna gaan we fruit eten.
  5. Stel de verschillende activiteiten voor en laat de kinderen kiezen waar ze gaan meedoen.
  6. Vang kinderen op die niet goed weten waar ze gaan meedoen. Troost en zet zelfstandige activiteiten op.
Aandachtspunten:
  • Maak duidelijk wat je verwacht. Bv.: “Als de muziek stopt gaan we op de mat zitten.” of “Ik leg nu even uit wat we gaan doen, daarna kan je kiezen.”
  • Stel jezelf voor.
  • Wijs de weg (waar is het toilet, jullie rugzakjes, …) en maak afspraken.
  • Heet elke dag de nieuwe kinderen welkom!
  • Wees enthousiast en speels! Betrek de kinderen en je zal zien dat ze aan je lippen hangen!
  • Kinderen mogen kiezen, niets moet!
  • Zorg voor zelfstandige hoeken en bekijk met de kinderen wat ze graag willen doen.
Waarom zijn kringmomenten belangrijk?
  • Structuur en houvast voor de kinderen
  • Je bouwt een vertrouwensband op met de kinderen
  • Het creëert rust en duidelijkheid
  • Je behoudt makkelijker het overzicht

Activiteitenblokken
9u15-10u15 | 11u-12u | 13u15-14u15 | 14u45-15u45

Elk activiteitenblok bestaat uit minstens 2 activiteiten die je in het draaiboekje vind. Heb je een grote groep en voldoende begeleiders dan kan je best nog een derde activiteit verzinnen. (Zo maak je de groepjes kleiner en makkelijker te begeleiden)

De kinderen mogen vrij kiezen uit de twee activiteiten en indien mogelijk laat je ze tussen de activiteiten heen en weer fladderen.

Jij bent het hele activiteitenblok bezig met de activiteiten. Is je activiteit gedaan dan verzin je zelf een vervolgactiviteit zodat de kinderen steeds een activiteit hebben om aan deel te nemen.

Fruit , middageten en koek
10u15-11u00 |12u-13u | 14u15-14u45

Voorbereiding: Indien je ondersteunend bent en zelf geen activiteit begeleid sta jij in voor de voorbereiding. Dat betekent:

  • fruit snijden en in kommen doen per tafel
  • Water in bekers klaarzetten op de bar
  • Fruitsap klaarzetten tijdens de middag

Voor je aan tafel gaat, ga je met de kinderen naar toilet. Daarna gaan ze aan tafel zitten. Wie liever fruit of koek van thuis eet mag dat nemen. Benadruk dat wij fruit en koeken hebben voor iedereen, zo voorkom je kinderen die in paniek aan hun rugzak staan omdat ze niets bij hebben. Voor tijdens de middagpauze hebben kinderen zelf een brooddoos bij.

Zorg ervoor dat ieder kind voldoende gegeten en gedronken heeft. Controleer en laat het niet zomaar begaan! De kinderen blijven zitten tot je het signaal geeft om op te ruimen. Zorg voor duidelijkheid! Wat moeten de kinderen doen?

  • Leg je beker in de afwasbak.
  • Steek je doosje in je rugzak.
  • Doe je jas aan en ga buiten spelen.
  • Als je nog niet klaar bent, blijf je rustig zitten.

Daarna is het tijd voor vrij spel. Voor koek moet je niet aan tafel gaan zitten maar dat kan evengoed op een bankje buiten tussen twee spelletjes.

Aandachtspunten:
  • Kijk goed op de opmerkingenlijst of er kinderen zijn met allergieën of medische aandoeningen. Heeft een kind een allergie dan mag hij een bepaald voedingsmiddel niet eten of niet in contact komen met een bepaalde stof. Let dus goed op dat je een alternatief aanbiedt aan die kinderen zodat ze niet ziek worden.
  • Zorg ervoor dat iedereen gegeten en gedronken heeft.
  • Zorg voor duidelijkheid: wat kan en wat kan niet?
    • Praten kan, roepen niet
    • Iedereen blijft op zijn plaats tot het signaal (belletje) is gegeven.
  • Zorg voor een goede verdeling tussen de monitoren. Wie doet de tafelbewaking en wie de speelplaatsbewaking?

Kring op het einde van de dag (15u45)

Er is een kringmoment met alle groepen (zie draaiboek algemeen). Is de groep te groot dan wordt er toch opgesplitst. Dit kringmoment duurt minstens tot 16u00 (en kan zelfs nog een beetje doorlopen in de naopvang). Zorg voor een goede taakverdeling.

  1. Kring leiden en entertainen –> zie draaiboek algemeen
  2. Voorbereiden naopvang:
    • Alle schoenen aan
    • Verloren voorwerpen + rugzakken ordelijk
    • Knutselzakjes klaar
    • Uitschrijftafel klaar
Aandachtspunten:
  • Neem afscheid van kinderen die niet meer terugkomen.
  • Zorg voor voldoende entertainment!
  • Betrek het thema erin en sluit de dag fijn af
  • Zorg voor een beetje orde en netheid

Naopvang (16-17u)

De ouders komen de kinderen halen. Op voorhand maakten jullie een taakverdeling wie wat doet. Algemeen en voor iedereen: Zet je beste beentje voor. Wees vriendelijk, neem fijn afscheid en vertel ouders hoe de dag van hun kindje geweest is. Ouders zijn enorm blij met elk beetje info dat ze krijgen.

Vrije tafels naopvang

In het algemeen draaiboek vind je leuke ideetjes. Jij zorgt ervoor dat kinderen nog enkele toffe dingen kunnen doen tijdens de naopvang. Zorg voor zelfstandige activiteiten (kleuren, strijkparelen, …) en ga daarnaast actiever aan de slag door een activiteit te begeleiden en speel mee met de kinderen. Have fun en je zal zien dat er zo heel wat kinderen nog niet naar huis willen en met plezier nog wat langer blijven.

Uitschrijftafel

Je staat aan de uitschrijftafel. Dat wil zeggen dat je ouders warm verwelkomt en hen bijstaat bij het afhalen van hun kind. Wees enthousiast en begroet mensen. Vraag welk kind ze komen halen en duidt aan op de lijst. Staan er opmerkingen bij? Vertel. Waar kunnen ze hun kind vinden? Wijs hen de weg. Loop mee en zorg ervoor dat ze alles bij hebben: Jas en schoenen, rugzak gevuld met drinkenbus en brooddoos, knutselwerkjes. Neem afscheid!

Orde en netheid

Opgelet: Je begint pas met deze taken als de drukte van de ophaal voorbij is (ongeveer om 16u25). Daarvoor speel je met de kinderen, help je ouders verder en vertel je over de dag van hun kind. Zorg ervoor dat de locatie en het materiaal terug proper en ordelijk is voor de volgende dag.

Je kan naar huis vertrekken als:
  • Je verantwoordelijke toestemming geeft
  • Alle taken zijn afgerond
  • De taakverdeling en planningslijst voor de volgende dag is ingevuld

Op vrijdag is het steeds grote schoonmaak en blijft iedereen tot 17u30 of tot het werk afgerond is.