Dame Zot Heer Speelvogel

Het type begeleider en zijn facetten

Elke begeleider heeft 3 types in zich die hij doorheen de dag afwisselt naargelang de situatie.

Deze drie houdingen moeten samenwerken. Het is belangrijk dat je vertrekt vanuit de dame. Alles begint bij elkaar graag zien, vertrouwen en verbinden. Verbinden kan je het best als zot door mee te spelen en spelletjes te verzinnen. Als je deze twee onder de knie hebt zal je zien dat kinderen sneller en gemakkelijker luisteren naar wat je zegt en de regels die je stelt als heer. Je zorgt voor duidelijkheid en structuur waardoor kinderen zich veiliger voelen. Daarover strooi je de magie van een speelvogel en je hebt de ideale mix voor een begeleider bij De Speelvogels.

588 scaled

Dame

Het is heel fijn om een hechte band te hebben met kinderen. Een animator kan goed luisteren naar kinderen en geeft hen graag aandacht. De dame vindt het leuk om kinderen persoonlijk te leren kennen. Zo kan hij hen beter begrijpen. Een dame speelt geen rolletje maar blijft gewoon zichzelf. Zij laat de kinderen op de eerste plaats komen en houdt rekening met hun leeftijd.


Je zorgt voor:

Fysieke veiligheid
Emotionele veiligheid
Kleine & grote verdrietjes

Clown11152106 scaled

Zot

Kinderen zijn gek op spelen en jij toch ook?! Je bezorgt hen de leukste dag van de vakantie! De zot kan activiteiten op een speelse manier begeleiden en verwondert zich over dezelfde dingen als de kinderen. De zot speelt uitgelaten mee en lanceert nieuwe impulsen om het spel te verbreden of verdiepen. Z’n enthousiasme werkt aanstekelijk en doet de vonk overslaan! Ook buiten de activiteiten ben je speels en zorg je voor het nodige entertainment.


Je zorgt voor:

Humor
Fantasie
Speelt mee
Duidelijke voorbeelden

4527 scaled

Heer

De heer zorgt voor duidelijkheid door regels consequent vol te houden en blijft stevig in z’n schoenen staan. Kinderen kunnen de heer vertrouwen en het hele team kan op hem rekenen. Maar let op heer: verval niet in 1000 regels want dat hou je niet vol! Maak realistische en nuttige regels: zorgen voor elkaar, zorgen voor materiaal, veiligheid van jezelf en materiaal. De heer zorgt voor structuur en voorspelbaarheid zodat kinderen weten wat er van hen verwacht wordt en wat ze kunnen en mogen doen.

Je zorgt voor:

Rust
Orde
Duidelijkheid
Structuur
Voorspelbaarheid

Naast deze 3 facetten van een begeleider hechten we bij De Speelvogels veel belang aan de volgende 4 aspecten.

1. Actief & betrokken begeleiden

Als speelvogel is het belangrijk actief en betrokken te begeleiden. Je zit bij de kinderen, speelt mee met de kinderen en gaat op in hun spel. Je zit niet aan de kant, maar bent onderdeel van het spel van de kinderen. Zo kan je meteen inspelen op een leuk idee van een kind of kan je meteen ingrijpen als er iets gebeurt. De kinderen voelen zich verbonden met je.

2. Speelimpulsen

Tijdens het spel of de activiteit, geef je impulsen. Je gaat ervoor zorgen dat kinderen nog verder gaan in hun spel en het niet te snel gaat vervelen. Door kleine extra opdrachtjes te geven valt je spel niet stil en kan je een hele blok vullen. In de draaiboeken zullen al wat impulsen staan, maar verzin er zeker ook zelf.

 bv.

  • De kinderen spelen met de blokken. Je bouwt zelf plots een toren en vraagt wie de hoogste toren kan bouwen.
  • De kinderen doen een parcours met turnmateriaal. Na enkele minuten geef je enkele opdrachten: wandel nu achterstevoren, neem een balletje op een lepel mee die niet mag vallen, ga per twee over het parcours en je mag elkaars hand niet loslaten…

3. Kringmoment & Voorlezen

Kringmomenten kunnen spannend zijn, maar zijn essentieel voor een kampdag. Het biedt structuur en duidelijkheid van wat er gaat komen. Het is ook een moment om in verbinding te gaan met elkaar. Je volgt hiervoor het rode draaiboek. De kinderen ruimen op, worden verzameld en krijgen na het kringmoment te horen wat ze kunnen doen. Wees enthousiast, dat is het belangrijkste. Hierna is ook een vast toiletmoment dat vooral voor de groene groep van belang is.

Het kan zijn dat je tijdens een kringmoment moet voorlezen of je zelf tijdens een vrij moment hier tijd voor wil maken. Enkele zaken om op te letten:

  • Lees voor met de prenten zichtbaar voor de kinderen. Dit is niet gemakkelijk, maar zorgt ervoor dat de kinderen het verhaal beter kunnen volgen aangezien vooral de jongste kinderen erg visueel ingesteld zijn. Hou het boek naast je hoofd en lees zo voor. Is dit te moeilijk, laat dan regelmatig de prenten zien.
  • Lees voor met veel intonatie! Praat soms wat luider/ zachter/ sneller of trager naargelang het stuk van het boek. Dit brengt het boek tot leven. Wees niet bang om soms eens een gek geluid te maken als er bijvoorbeeld ‘Kraaaakkk’ staat in het boek. Korte pauzes laten kunnen het verhaal veel spanning geven en verschillende stemmetjes vinden de kinderen erg grappig.
  • Gezichtsuitdrukkingen horen samen bij de intonatie. Maak gezichten die passen bij de tekst in het boek. Is er iemand verdrietig, maak een droevig gezicht. Wees niet bang om gekke gezichten te maken, de kinderen vinden dit geweldig!
  • Zorg voor interactie met de kinderen! stel vragen tussendoor en aan het eind ervan het verhaal. Als het verhaal bv. gaat over een beer die gaat slapen met een knuffel, vraag wie er ook slaapt met een knuffel en vraag wat voor knuffel het is aan enkele kinderen. Zorg we dat je het verhaal niet uit het oog verliest en het plots over iets volledig anders gaat. Soms blijven kinderen maar vertellen. Maak dan duidelijk dat het kind straks nog verder mag vertellen tegen jou, maar dat je nu verder gaat met het verhaal. Je kan ook vragen aan de kinderen of ze een bepaald voorwerp zien op een prent en één kind het laten aanduiden.

4. Respect voor elkaar

Het is belangrijk om respect te hebben voor elkaar. Dit geldt voor zowel de monitoren als de kinderen. Je hebt als monitor respect voor iedereen die je doorheen de dag kan tegenkomen. Dit kan zijn:

  • Andere monitoren
  • Je verantwoordelijke
  • Je regioverantwoordelijke
  • Kinderen
  • Ouders
  • Leerkrachten of directie van de school
  • Poetsploeg van de school

Kinderen leren van wat ze rondom hen zien en doen dit gedrag na. Je hebt als monitor de verantwoordelijkheid om kinderen het goede te laten zien en hen te wijzen wanneer ze hier zelf de fout in gaan. Voor jonge kinderen is dit moeilijk te begrijpen. Bij de blauwe groep wordt hier zeker over in gesprek gegaan mocht er pestgedrag voorvallen. In ernstige gevallen verwittig je de ouders.

SPEELVOGEL

Deze 4 onderdelen (Dame, Heer, Zot & Speelvogel) van een begeleider maakt dat je volledig binnen de visie van De Speelvogels kan werken. Dit onderscheidt ons van andere organisaties en maakt het verschil waarom een ouder al dan niet voor De Speelvogels zou kiezen.